Wystawy
„Przedmioty przeznaczone do stymulowania życia umysłu, czyli niewidzialne oko duszy” – wystawa Pawła Kowalewskiego maj-lipiec 2021
Indywidualna wystawa artysty Pawła Kowalewskiego pt. „Przedmioty przeznaczone do stymulowania życia umysłu, czyli niewidzialne oko duszy” w Galerii Sztuki Współczesnej ,,WINDA”.
Paweł Kowalewski, ikona polskiej sztuki lat 80. i założyciel legendarnej Gruppy powraca z indywidualną wystawą najnowszych prac malarskich, które nazywa „PRZEDMIOTAMI”. 28 maja w kieleckiej Galerii Sztuki Współczesnej WINDA po raz pierwszy wystawione zostaną 32 płótna Kowalewskiego, które inspirowane są tekstami myślicielki Hannah Arendt, podróżami artysty do Afryki oraz kondycją współczesnego człowieka. Kowalewski uważa, że żyjemy w świecie, w którym rozum po prostu zbankrutował.
Wernisaż: 28 maja 2021, piątek, godz. 18:30
Wystawa: 28.05. – 31.07.2021
Uznana krytyczka sztuki, Anda Rottenberg, w swoim tekście do wystawy pisze: „Malował „brzydko”, jak cała Gruppa i jak niegdyś, kilkadziesiąt lat wcześniej, Andrzej Wróblewski, który uznał, że spraw ostatecznych nie można malować ładnie. (…) Ładne malowanie jest łatwiejsze. I, oczywiście, lepiej przyswajalne przez publiczność. Lecz czy jest potrzebne artyście, który pragnie drażnić widza?”
Najnowsza wystawa prac malarskich Pawła Kowalewskiego ma znamienny dla artysty, poetycki, tytuł „Przedmioty przeznaczone do stymulowania życia umysłu, czyli niewidzialne oko duszy”. Jego sztuka od zawsze musiała krzyczeć. U podstaw malarstwa Kowalewskiego jest sprzeciw i niezgoda na otaczającą go rzeczywistość, a owe przedmioty powstały ku przestrodze – mają wywoływać w nas niepokój, skłaniający do refleksji.
Najnowsze obrazy Pawła Kowalewskiego są naturalną kontynuacją jego myślenia o sztuce, są nonszalanckie, wyraziste, mają plakatowy charakter i zawierają proste obserwacje na poważne tematy, które artysta ujmuje w symboliczny kolor. Ich ukryte sensy odkrywają tytuły: „Fides against Intellectus” – mózg przebity strzałą, na różowym, jaskrawym tle, czyli malarska historia o tym, że rozum zbankrutował, „British tears”, w których odciska się krwawa Afryka, rozważania o kolorze, neokolonializmie i systemach totalitarnych oraz „Szczęście”, które jest naiwną, ironiczną chmurką na niebieskim tle.
Paweł Kowalewski zamknął prace w trzech cyklach: „Hannah Arendt”, „Afrykańskie sny” oraz „Samotność”. „Ten rodzaj rozziewu między wyglądem a znaczeniem obrazu i wyłaniająca się z tego rozziewu gorzka ironia jest echem młodości, a więc urasta do konstytutywnej cechy twórczości Kowalewskiego. I może być zakorzeniona w jego młodzieńczym doświadczeniu dorastania w biedzie PRL-u i krzepnięcia w opresji stanu wojennego” – wyjaśnia w swoim tekście Rottenberg.
Sztuka wyzwala. Sztuka oczyszcza i pewnie dlatego Kowalewski nigdy nie przestał malować. Jego kasandryczna natura nieustająco widzi dookoła znaki i symbole, które twórca wyrywa z kontekstu,
a następnie umieszcza na obrazach. Swoje płótna zadziornie oprawił w zdobione ramach, aby podkreślić, wybić z rzeczywistości to, co zaobserwował. Jego poetyckie, pisane obrazy stają się żywymi PRZEDMIOTAMI, z własnym ciałem i duszą. Są niezależne, podążają swoją dziwnością i krzyczą… Jak twierdzi Paweł Kowalewski: „Prawdziwa sztuka musi być zbuntowana!”
Wystawa „Przedmioty przeznaczone do stymulowania życia umysłu, czyli niewidzialne oko duszy” otwarta zostanie 28 maja, w piątek o godz. 18:30 w Galerii Sztuki Współczesnej WINDA w Kielcach. W przestrzeniach galerii, która powstała w 2004 roku, wystawiana była twórczość, m.in. Wojciecha Fangora, Stanisława Fijałkowskiego, Jerzego Nowosielskiego czy Magdaleny Abakanowicz.
Mecenas wystawy: Group One
Bio:
Paweł Kowalewski
Urodzony 20 września 1958 r. w Warszawie.
Malarz, autor instalacji, pedagog, twórca reklam.
W latach 1978-1983 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Stefana Gierowskiego.
W 1982 roku wraz z Ryszardem Grzybem, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem założył formację artystyczną Gruppa i od tego czasu aktywnie uczestniczył we wszystkich jej wystawach i akcjach, był również współwydawcą jej pisma „Oj dobrze już”.
Od 1985 roku pracuje jako adiunkt na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie.
W 1991 roku założył i do dziś prowadzi własną agencję reklamową Communication Unlimited.
Twórczość Kowalewskiego jest zróżnicowana gatunkowo, obejmuje malarstwo na płótnie i na papierach, wycinanki, rzeźbę (drobne formy w modelinie – gablotki), instalacje i ready mades. Charakterystyczne dla jego stylu są konceptualno-dadaistyczne komentarze, którymi artysta opatrywał swoje prace. Doczepiane do płócien szarfy, wyeksponowane tytuły wykorzystywał jako kontrapunkt do rzeczywistości przedstawionej, przestrzeń służącą komentarzom na temat aktualnych wydarzeń historycznych czy politycznych. Te ostatnie, obok problematyki ogólnoegzystencjalnej, stanowiły niezwykle ważny punkt odniesienia dla twórczości Kowalewskiego. Kilka obrazów z tego właśnie nurtu stało się ikonami malarstwa lat 80 (np. „Mon cheri bolsheviq”). Od lat 90-tych tworzył serie kolaży, w których skupił się na estetyce codzienności: „Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem”, „Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa”.
Paweł Kowalewski mieszka i pracuje w Warszawie.
Wystawy indywidualne:
1984
„Biada”, pracownia A.M. Sobczyków, Warszawa (z A. Nizurską-Sobczyk)
„Zły znak”, Mała Galeria ZPAF, Warszawa (z Z. Kwiatkowskim)
„Szalony młotek”, Pracownia Dziekanka, Warszawa
1986
„Dzień szatana”, Galeria na Ostrowie, Wrocław
1987
„Recital”, Pracownia Dziekanka, Warszawa\
STK Łódź (z R. Grzybem i W. Pawlakiem)
Teatr Mandala, Kraków
1989
Galeria Pawła Sosnowskiego, Warszawa
1990
„Wszystko i natychmiast”, pawilon SARP, Warszawa
Galerie Ariadne, Wiedeń (z Sz. Urbańskim)
1991
„Obrazy a ready made”, Ośrodek Kultury Polskiej, Praga
1992
BWA, Sandomierz
2008
„Ja zastrzelony przez Indian po raz drugi”, galeria appendix2, Warszawa
Wystawy zbiorowe:
1984
„Chaos, Czlowiek, Absolut”, kościół Nawiedzenia NMP, Warszawa
1985
„Rachunek”, Galeria Forma, Warszawa
„Przeciw złu, przeciw przemocy”, kościoły: Mistrzejowice, Podkowa Leśna, Zielonka
„Obecność, Parafia Miłosierdzia Bożego, Warszawa
I Biennale „Droga i prawda”, kościół św. Krzyża, Wrocław
„Czas smutku, czas nadziei”, kościół MB Bolesnej, Poznań
I Biennale Sztuki Nowej, Zielona Góra
1986
„Zapisy 2”, BWA, Lublin
„Ekspresja lat 80-tych”, BWA, Sopot
„Polska Pieta”, kościoły: Poznań, Wrocław
„Świadectwo wspólnoty”, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa
1987
„Misterium męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa”, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa
II Biennale „Droga i prawda”, kościół św. Krzyża, Wrocław (wyróżnienie)
„Co slychać”, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa
1988
„Na obraz i podobieństwo. Nowa ekspresja religijna”, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa
1989
„Uczucia”, Galeria Dziekanka, Warszawa
Polak Niemiec Rosjanin”, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa
1990
„Artyści dla Rzeczypospolitej”, Galeria Studio, Warszawa
„Salon letni”, Muzeum Narodowe, Kraków
„Kunst des 20 jahrhunderts aus Mittel und Osteuropa”, Dorotheum, Wiedeń
1991
„Szkic do galerii sztuki współczesnej”, Muzeum Narodowe, Warszawa
„Cóż po artyście w czasie marnym”, Zachęta, Warszawa; Muzeum Narodowe, Kraków
„Konfrontacje artystyczne”, Ratusz Staromiejski, Toruń
2001
„Bieg czerwonych ludzi”, Galeria Zderzak, Kraków
2003 /02
„Dzieci, Artyści, ladacznice i biznesmeni”, Galeria Program, Warszawa
2004/05
„Warszawa – Moskwa/ Moskwa – Warszawa 1900-2000″, Zachęta, Warszawa; Panstwowa Galeria Trietiakowska, Moskwa.
2006
„W Polsce czyli gdzie?”, CSW, Warszawa
2007
„Dowcip i władza sądzenia (Asteizm w Polsce)”, CSW, Warszawa
„Obraz życia”, Muzeum Początków Państwa Polskiego, Gniezno
„Zatrute źródło. Współczsna sztuka polska w pejzażu postromantycznym”, Muzum Narodowe, Szczecin; Łotwskie Narodowe Muzeum Sztuki.
2008
Republika bananowa. Ekspresja lat 80., BWA Wałbrzych; Muzeum narodowe, Szczecin; Galeria wozownia, Toruń; Galeria Miejska Arsenał, Poznań; CSW łaźnia, Gdańsk
Wystawy i akcje „Gruppy”:
1983
„Las, góra, a nad górą chmura”, Pracownia Dziekanka, Warszawa; BWA, Lublin
1984
„Matka Premiera”, Teatr Kameralny, Warszawa
„Kobieta ucieka z masłem”, Pracownia Dziekanka, Warszawa
1985
„Uchylenie rąbka tajemnicy z tradycyjnego warsztatu malarskiego”, Pracownia Dziekanka, Warszawa (I akcja)
„Sztuka podziwu”, Galeria SHS, Warszawa
„Jak pomóc Kryszkowskiemu?”, Strych, Łódź
„Tylko dzisiaj wieczorem kochanie”, BWA, Lublin
„Rypajamawłoszard Grzykomopasożytniak Wkład w wykład vel Idź wylicz”, Pracownia Dziekanka, Warszawa (II akcja)
„Kto widzi ten promień wodzący”, Galeria Wieża, Warszawa
„Złoto ekonomii, kadzidlo sztuki, gorzka mirra polityki”, Parafia Miłosierdzia Bożego, Warszawa
„Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej”, Pracownia Dziekanka, Warszawa (III akcja)
1986
„Twoim bohaterem holoto jest nuda przynosząca nieszczęście”, Galeria Wielka 19, Poznań
„Niemrawy miłosierdzian spiewa, sztywna wiruje dziewa”, Pracownia Dziekanka, Warszawa (IV akcja)
1987
„Gruppa Gruppen”, Galeria Atrium, Sztokholm
„Avanguardia polacca esposizione dell’arte independente polacca”, Centro Direzionale Colleoni, Agrate Brianza k. Mediolanu
„Kuda Gierman”, Gruppenkunswerke, Kassel
1988
„Rysunek na miejscu”, Galeria Obraz, Poznań
„Artysta w światyni słów o sztuce”, Galeria na Ostrowie, Wrocław
„Utrudniają zwierzętom wypluwanie wziętych do pyska przedmiotów”, Galeria Desa „Nowy Świat”, Warszawa
„Katedra Malarstwa”, Galeria Dziekanka, Warszawa (V akcja)
„Ars aura prior”, Galeria Desa „Stary Rynek”, Poznań
„Gruppa – dokumenty”, Galeria Pokaz, Warszawa
1989
„Lochy Manhatanu”, Łódź
„Woyzeck. (Budy? Budy to my mamy u siebie)”, Teatr Studyjny, Łódź
1991
„Gruppa – 6 dobrych błędów”, Galeria Dziekanka, Warszawa
1992
„Gruppa 1982-1991″, Galeria Zachęta, Warszawa
2002
„Przyznajemy się do winy, prosimy o wybaczenie, obiecujemy poprawę”, Galeria Program, Warszawa
Galeria zdjęć z wernisażu:
powrót