Wystawy
„CZUŁOŚĆ” LALKA-RZEŹBA-PAPIEROWE OBIEKTY Wernisaż 10 marca 2017 godzina, 18:00
Mirosława Truchta-Nowicka – ur. W 1966 r., absolwentka Wydziału Artystycznego WSP w Częstochowie (obecnie Akademia Jana Długosza), dyplom w 1994 na Kierunku Projektowanie Plastyczne u prof. Jerzego F. Sztuki i prof. Wernera Lubosa.
Od ponad 10 lat zajmuję się lalką-rzeźbą z papieru, tworzy kompozycje przestrzenne, płaskie I obiekty.
Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Artystów Tworzących Papier I w Papierze IAPMA (International Association of Hand Papermakers and Paper Artists) oraz grupy Polska Lalka Artystyczna.
Lata 90. XX wieku to m.in. Ważny okres pracy w Teatrze Lalki I Aktora “Pinokio” w Łodzi, gdzie “odkrywa” lalkę jako medium. Zmieniają się proporcje twórczych działań. Rozpoczyna się okres poszukiwań w celu “uwolnienia” lalki od wszelkich ról społecznie I kulturowo narzuconych, aby uczynić z niej samodzielny obiekt wypowiedzi artystycznej.
Kolejnym istotnym etapem był czas poszukiwania odpowiedniej materii, która jak się okazało, od zawsze była w zasięgu ręki, jako coś oczywistego i służącego do … prawie wszystkiego. I tak po realizacjach lalek-rzeźb z surowców naturalnych z udziałem papieru realizuje pierwsze lalki-rzeźby wyłącznie w materiale, który najbardziej odpowiada jej poszukiwaniom – papierze.
W roku 2006 pojawia się pierwsza kolekcja papierowych figur związanych z literaturą, zaprezentowana podczas V Dni Książki w Częstochowie w 2007 r. W ciągu kolejnych lat powstają postaci o różnej prowinencji.
W 2008 powstaje pierwsza kolekcja lalek-rzeźb inspirowanych kulturą Japonii. W sumie powstaje ich kilka zróżnicowanych w formie. Prezentowane w galeriach m.in. Łodzi, Sopotu, Nieznanic, Warszawy, Radomia, Szamotuł, a na przełomie roku 2015/16 biorą udział w wystawie w Warszawie w Ambasadzie Japonii w Polsce.
Od 2009 roku lalki-rzeźby z papieru uczestniczą w licznych wystawach zbiorowych, indywidualnych, prezentowane są na festiwalach m.in. FESTIWAL PAPIERU I DRUKU, Miedzynarodowy Festiwal VIVA FLAMENCO, III Miedzynarodowy Festiwal Zwyczajów I Tradycji Karnawałowych CARNAVALIA, DNI JAPOŃSKIE, ANIMOCJE, XXVII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej.
Szczególne miejsce w dorobku artystycznym zajmują wystawy w Muzeum Czestochowskim: “Przydrożne przenośnie – od słowa na papierze do przenośni z papieru”, wystawa nawiązująca do życia I twórczosci Czesława Miłosza (2011r.), “w sobie – sztuka papieru”, ekspozycja poszerzona o formy płaskie I obiekty (2016/17), wystawa konkursowa MUZA 2015 – MAGDALENA ABAKANOWICZ, oraz wystawy organizowane przez stowarzyszenie IAPMA, w tym m.in. PULP AND FICTION (2015r.), czy “Inspired by Paper”, “Luminous Within”i inne z roku 2016.
Od 2011 roku wystawa indywidualna w Teatrze Arlekin w Łodzi pt. “Przekorna Trupa Stasia Straszydło”, przeniesiona do Domu Papiernika w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, prezentowana jest jako wystawa stała.
Realizuje projekty, w których Lalka-rzeźba z papieru jest elementem dominującym: Słowo-lalka-obraz, Papierowy tetar, Lalka I książka.
Poza pracą twórczą artystka zaangażowana jest w działania społeczne I edukacyjne prowadząc warsztaty (Dni Książki, Festiwal DOTKNIJ TEATRU, Festiwal Bajki), jest współinicjatorką przedsięwzięcia “Teatr Nieoczywisty” prowadzonego w Częstochowie od października 2015 roku.
fot. Małgorzata Chmiel
“Papierowe, antropomorficzne kształty stały się dla mnie idealnym sposobem opisywania świata ludzi: Lalka – “homunkulus” – symbol duchowości ukrytej głęboko w człowieku, I Papier – od wynalezienia dokumentujący życie człowieka, choć jest symbolem nietrwałości, tymczasowości, potęguje tajemnicę antropomorficznych kształtów, ożywia I kieruje w przestrzeń bardzo ulotną. Odpowiada mi to, że oba media zawierają w sobie wiele sprzeczności I ogromny potencjał. Sam proces twórczy przybiera formę pewnego rodzaju filozofii powodując silny zwiazek między twórcą I tworzonym “bytem” w sferze idei I fizycznej kreacji. W swoich pracach wykorzystuję papier szary, pakowy, biały, makulaturę I własnorecznie czerpany”.
Relacje z wystawy
powrót