Wystawy
TRANSFORMACJE RETROSPEKTYWNE Wernisaż 13 wrzesień 2013, godz. 19:00
Wystawa retrospektywna zawierająca większość dotychczsowych prac Marii Juchnowskiej.
Tytuł roboczy: „The body”, „Private but not personal”, „Ciało”, „Prywatne nie personalne”
Prace które pojawią się na wystawie są przeglądem prac Marii Juchnowskiej z ostatnich 4 -5 lat jej twórczości. Są to głównie ceramiczne prace rzeżbiarskie połączone z animacjami i filmami, które skłądaja się na całość zaprojektowanych i wykreowanych prze artystkę instalacji artystycznych.
„Chcę tworzyć sztukę która jest personalna ale nie prywatna” to główne przesłanie w moich projektach artystycznych. Mówienie poprzez twórczość jest głównym celem w moich kreacjach. Inspiracje do powstania prac wywodzą się najczęściej z prywatnych wydarzeń,, sytuacji, przemyśleń, które zaistniały w moim życiu. Część z nich jest buntem i krzykiem zasygnalizowaniem problemu, pozostałe są refleksją na różne tematy: śmierci, przemijania ,przemocy, polityki i tematów genderowych.
Tworzę z nadzieją iż moje prace staną sie bliske w zanczeniu i odbiorze dla każdego kto pragnie zgłębić ich sens, cel i przesłanie. Nie staram się moralizować ani kreowac „minutowego skandalu”. Wypowiadam się w taki sposób w jaki uważam że jest dla mnie najlepszy.
Ciało ludzkie zawsze było i jest dla mnie niekończącą się inspiracją do powstawania moich pomysłów i prac. W większości dotychczasowych projektów głównie koncentrowałam się na poszczególnych częściach ciała ludzkiego by w ten sposób zwrócić uwagę widza na poruszane przeze mnie problemy i zagadnienia. W moich pracach świadomie używam ludzkiego ciała jest ono symbolem nie tylko znanym i bliskim mnie ale również odbiorcy moich prac. W ten sposób stymuluje daną instalacje interaktywna z udziałem moich prac.
Na wystawie prezentuję kilka prac:
2011
„The death of the body”.
W pracy „The death of the body” („Śmierc ciała”) „zamykam” reprezentację swojego ciała w danym momencie poprzez użycie technik używanych w ceramice. Moment ani uczucia i emocje z nim związane nie mogą być potórzone. „Mój tors” jest stworzony przeze mnie, to ja wybieram kiedy jest „żywy” a kiedy „martwy”. Inspiracją do powstania pracy były prywatne doświadczenia związane ze śmiercią bliskiej osoby i procesu śmierć ciała. Jak również analiza współczesnej śmierci w społeczeństwie I jak ona jest postrzegana, przedstawiana. W tej instalacji rzeźbiarsko-ceramiczno-video performance daję publiczności większe poli do interpretacji nie narzucając bezpośredniego sposobuj w jaki praca powinna być odbierana, robie to świadomie z premedytacją.
2010
„Mine is bigger than Yours”, „Moja jest większa od Twojego.”
W pracy „Moja jest wieksza od Twojego” dosłownie traktuję temat kobiecej płci. Organ rodny kobiety pełny krwi, żył i mięśni, stanowi przedmiot przetworzony w obiekt dekoracyjny. W ten oto przewrotny sposób kwestionuję model kobiety wiecznie pięknej i młodej, który istnieje w mediach i społeczeństwie. Jednocześnie ów przewrotny sposób stanowi wzmocnienie roli kobiety poprzez uwidocznienie presji społeczeństwa z która musi się zmagac lub na którą musi przystać/ zaakceptować.
2010
„Violence is wekness.”, „Przemoc jest słabością”
Ukazuję przemoc jako proces zamknięty często niekończący się i powtarzający w swojej banalnej strukturze i funkcjonowaniu. Jako proces cykliczny zmieniający znaczenie, gdyż ofiara szukająca sprawiedliwości staje się „oprawcą” a oprawca „ofiarą”.
2009
„Politics is a terror of minds. Cosume.”, „Polityka to terror umysłu. Konsumuj.”
Czy polityka jest nadal sztuką ( wg. Teorii Arystotelesa) czy też praniem mózgu, które w rzeczywistości wykorzystuje najsłabszych. Czy to iż zgadzamy się z nią i to co „mędrcy” ustanowili my jako „głupcy” konsumujemy?
2009
„Symbol.”
„Symbole to tylko puste butelki, używamy ich tylko wtedy kiedy do nich coś wlejemy-symbole oznaczają osobisty alfabet. Nasza wyjątkowość to jedyne co posiadamy.”
Louise Bourgeois
Używam kiczu konsumpcyjnego do mówienia o symbolu i jego postrzeganiu. Multiplikujac go w porcelanie nadaję mu nowa wartość która nie jest już tylko wartoscią konsumpcyjną ale również przez to nabiera znaczenia symbolicznego.
Podkreślam przez tą pracę jak ważne sa symbole I nasze przyzwyczajenia z nimi związane oraz kontekst w którym są one eksponowane. Jedną z inspiracji do powstania prac była wrocławska Pomarańczowa Alternatywa.
Relacje z wystawy
powrót