EN | PL

Wystawy

Zbiory Sztuki Vladimira Malakhova 10 czerwca 2011 godz. 18:00

10 czerwca 2011 godz. 18:00

Wernisaż  wystawy

Zbiory Sztuki Vladimira Malakhova

 

Vladimir Malakhov należy do bardzo wąskiego grona najwybitniejszych tancerzy naszych czasów. Kształcił się w Moskwie, tam też początkowo występował w Moskiewskim Balecie Klasycznym. Nieomal od pierwszych występów wzbudzał powszechny zachwyt. Ceniony za techniczną doskonałość oraz artystyczny wyraz i to coś, co trudno wyrazić w słowach, a co wyróżnia artystów wybitnych i wyjątkowych.

Nic więc dziwnego, że wcześnie powstały dla telewizji rosyjskiej dwa filmy dokumentalne o bardzo młodym tancerzu. Po tym, jak w 1992 roku pozostał na Zachodzie, telewizja niemiecka również pokazała artystę w dokumencie „Narcyz – tancerz Vladimir Malakhov”. Szybko zyskał sobie miano tancerza stulecia i tak powszechnie jest określany. Sceny całego świata stały przed nim otwarte, najwybitniejsi tancerze i najlepsze zespoły czekali na możliwość tańczenia z nim, a choreografowie zabiegali, by specjalnie dla niego kreować nowe balety. Nic więc dziwnego, że w stosunkowo krótkim czasie osiągnął wszystko (i jeszcze więcej!), o czym zdecydowana większość tancerzy może tylko marzyć. Jakby naturalną konsekwencją artystycznej drogi Vladimira Malakhova jest stanowisko intendenta, które od wielu lat piastuje w Staatsballett Berlin, a poza tym nadal tańczy ku zachwytowi widzów. Przed laty działalność artystyczną poszerzył o choreografowanie dużych klasycznych baletów. I nieomal od zawsze kolekcjonuje.

Często artyści kolekcjonują dzieła innych artystów, częściej jednak zbierają przedmioty związane z ich własną artystyczną działalnością. I to jest niezwykle interesujące, bo prywatne kolekcje sztuki są zawsze zbiorami pod każdym względem szczególnymi. O ich wyjątkowości świadczą nie tylko zgromadzone przedmioty, ale przede wszystkich specyficzny i indywidualny rys, jaki całemu zbiorowi nadaje osoba samego kolekcjonera, jego własne podejście do zagadnienia gromadzenia wytworów sztuki i jego subiektywne wybory. Nie sposób ich porównać z tym, co znajduje się w posiadaniu muzeów lub galerii, których zasoby – gromadzone pod okiem kustoszy i specjalistów konkretnych dziedzin – mają charakter reprezentacyjny i edukacyjny. Stąd być może prezentacje prywatnych zbiorów zawsze wzbudzają wielkie zainteresowanie publiczności, zapewne nie tylko ze względu na wysoką jakość i wartość materialną pokazywanych przedmiotów, ale dość często ze względu na osobę kolekcjonera. Bo przez pryzmat gromadzonych dzieł sztuki widać duchową sylwetkę konkretnego człowieka, jego indywidualne poczucie piękna i zainteresowania. Tak jest również w przypadku kolekcji należącej do Vladimira Malakhova. W trakcie swojej imponującej kariery zgromadził wiele cennych dzieł sztuki i dzięki tej prezentacji możemy poznać nie tylko wybitnego artystę, ale także znawcę sztuki, którego zainteresowania skierowane są w stronę konkretnej tematyki. Wszakże taniec dla Vladimira Malakhova jest wszystkim i stąd znajduje to odbicie w jego kolekcjonerstwie. Prezentowane na wystawie eksponaty w większość stanowią takie, w których teatr, muzyka, taniec są wiodącym tematem. Jak na przykład Leon Bakst, wielki rosyjski malarz i scenograf, związany między innymi z Baletami Rosyjskimi Sergieja Diagilewa. Lub Nicola Benois, którego reprezentuje w kolekcji Malakhova kilkanaście projektów kostiumów do opery „Kniaź Igor” Aleksandra Borodina. Również projekty kostiumów autorstwa Igora Sokolowa czy Aleksandra Zinowiewa (te ostatnie – co nadaje im szczególnej i dodatkowej wartości – w większości pochodzą z kolekcji Serge Lifara, aczkolwiek nie są to jedyne dzieła w kolekcji Malakhova, które należały wcześniej do Lifara). Jakby naturalnym elementem w kolekcji Vladimira Malakhova jest zbiór akademickich aktów męskich, bo wszakże taniec czy jakiekolwiek występy na scenie, to przecież także operowanie ciałem, więc i tego elementu w tym zbiorze nie mogło zabraknąć. Poza tym w tej kolekcji jest jedyny w swoim rodzaju zbiór obrazów Davida Burliuka, pochodzących z różnych etapów twórczości artysty. Na tym właśnie przykładzie można zobaczyć, że Vladimir Malakhov nie zbiera obrazów dla samego zbierania, lecz zależy mu na takim ich doborze, by pokazać ewolucję twórczą danego artysty, aby zestaw dzieł był najbardziej dla niego reprezentatywny. To zahaczające o istotę muzealnictwa, o profesjonalne gromadzenie przez kustoszy i specjalistów dzieł rzadko można zaobserwować w prywatnych kolekcjach. Ale przecież w tańcu Vladimir Malakhov jest artystą wybitnym i jedynym w swoim rodzaju i tak też jest z Malakhovem kolekcjonerem.

W kolekcji Vladimira Malakhova jest wiele dzieł znakomitych, które stworzyli sławni artyści. Zdecydowana większość, to twórcy pochodzą z wschodniej Europy. Tam są wszakże korzenie właściciela kolekcji i stąd zrozumiałe, że zgromadzone dzieła sztuki odzwierciedlają jego świat, jego tradycję, jego fundamenty na których zbudował tą wyjątkową i wielką międzynarodową karierę. Ale to również kolejny przykład na to, że każda prywatna kolekcja stanowi odzwierciedlenie człowieka, który ją stworzył. Poznając kolekcję – mówiąc kolokwialnie – poznajemy świat osoby, która ją budowała. I stąd być może już niedaleka droga do głębszego poznania i zrozumienia fenomenu, jakim jest Vladimir Malakhov. Poza tym wszystkim obcując z kolekcją Vladimira Malakhova wkraczamy w obszar jego wrażliwości, w rejony dość intymne i raczej skrywane.

Tym bardziej dziękuję Vladimirowi Malakhovowi, że właśnie mnie powierzył opracowanie i prezentację swojej kolekcji. Dziękuję również Pani Magdalenie Kusztal, Dyrektorowi Kieleckiego Centrum Kultury oraz Panu Arturowi Wijacie, kuratorowi Galerii Winda, że z takim entuzjazmem i zaangażowaniem przystąpili do realizacji wystawy zbiorów sztuki Vladimira Malakhova w Kielcach.

 

Jan Stanisław Witkiewicz

Relacje z wystawy


powrót

Godziny Otwarcia Galerii

Poniedziałek

Nieczynne

Wtorek - Piątek

10-17

Sobota

Nieczynne

Niedziela

12-15

Kontakt

Kieleckie Centrum Kultury

Plac St. Moniuszki 2b

25-334 Kielce

woj. Świętokrzyskie